De uitbraak van het coronavirus (COVID-19) heeft gezorgd voor een onwerkelijke en ongekende situatie. Dit heeft ook gevolgen voor de dienstverlening van Zintens Arbeid en Gezondheid. Ik ben Eva Alink, manager van Zintens, en ik vertel u graag welke gevolgen er precies zijn.
"Het blijven leveren van de zorg en kwaliteit die u van ons verwacht en die past bij onze overtuigingen is een grote uitdaging. Achter de schermen zijn wij in de afgelopen weken druk geweest bij het aanpassen van onze dienstverlening zodat deze aansluit bij de richtlijnen zoals opgesteld door het RIVM, waarbij social distance en het zo veel mogelijk thuis blijven centraal staat. Tevens houden wij rekening met de richtlijnen die gelden vanuit Klimmendaal Revalidatiespecialisten. Zintens is als onderdeel hiervan onlosmakelijk verbonden met het revalidatiecentrum en de zorg die daar geleverd wordt. Dit maakt dat wij de richtlijnen die daar gelden om de kwetsbare patiënten te beschermen, ook volgen. Dat betekent dat wij het beleid van het revalidatiecentrum volgen om (groeps)behandelingen, onderzoeken en trainingen op onze locatie daar waar mogelijk, uit te stellen. Tot en met 28 april ontvangen wij geen cliënten op onze locatie. Onze medewerkers zijn uiteraard ook in deze situatie telefonisch beschikbaar om uw vragen te beantwoorden of te overleggen over specifieke situaties en hopen u kort na 21 april aan te kunnen geven op welke wijze wij vanaf 29 april onze (aangepaste) dienstverlening voortzetten."
Hieronder leest u hoe wij onze dienstverlening de komende tijd vorm zullen geven:
Vroege Interventie
Het team van Vroege Interventie heeft een behandelprogramma opgezet waarbij de communicatie digitaal verloopt via beeldbellen en online video’s die wij beschikbaar stellen aan onze cliënten. Wij maken hierbij gebruik van technologie die voldoet aan de richtlijnen zoals deze vanuit de AVG en het KNMG worden gesteld. Ook contacten met werkgevers en opdrachtgevers kunnen op deze wijze in aangepaste vorm doorgaan. Door het aanbieden van dit programma kunnen wij cliënten op een passende wijze ondersteunen en lopen trajecten zo min mogelijk vertraging op. Nieuwe aanmeldingen blijven welkom, ook de Quickscan kan in veel gevallen worden ingezet.
Diagnostiek & Advies
Voor de uitvoering van het neuropsychologisch onderzoek en het arbeidsdiagnostisch onderzoek geldt helaas dat wij deze on hold hebben moeten zetten. In deze onderzoeken is contact met de cliënt en fysieke aanwezigheid van de cliënt essentieel om een kwalitatief hoogwaardig advies uit te brengen. E-health is voor deze onderzoeken geen geschikt medium. Hierbij sluiten wij aan bij de adviezen die de Nederlandse Vereniging van Neuropsychologen heeft opgesteld. De klinisch revalidatiegeneeskundig expertise kan doorgaan mits er geen fysiek cliëntcontact noodzakelijk is (bijvoorbeeld als beeldbellen en dossierstudie toereikend is). Uiteraard hopen wij op een snelle verbetering van de situatie waarbij wij, eventueel in aangepaste vorm, wel cliënten kunnen ontvangen.
Gangbeeld analyses en trainingen Looplab/Grail
In overleg met de betrokken revalidatiearts worden medisch noodzakelijke afspraken gepland en uitgevoerd. Waar nodig nemen we aanvullende veiligheidsmaatregelen om de gezondheidsrisico’s voor patiënt en medewerker tot het minimum te beperken. Als de zorgvraag het toelaat zullen we ook hier telefonisch en/of digitaal de dienstverlening aanbieden.
Zintens Sport Variant
In navolging van de landelijke richtlijnen voor sportverenigingen is de dienstverlening van Zintens Sport Variant stopgezet. De deelnemers ontvangen wekelijks een filmpje met beweegadviezen van hun bewegingsagogen, zodat zij ook thuis in beweging kunnen blijven.
"Wij doen er net als u alles aan om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Voor nu hopen we met u dat we allemaal gezond door deze crisis komen en dat we u snel weer van dienst kunnen zijn zoals u van ons gewend bent."
Eva Alink,
Manager Zintens Arbeid en Gezondheid